Dinsdag 9 September: Sillicon Valley & Monterey Bay

Gisteren hebben we reeds een aantal bedrijven bezocht die ons interesseerden. Zoals ons vermoeden het doet bevestigen, is het meer een sightseeing toer geworden dan effectief bezoeken. De bedrijven zijn er simpelweg niet op voorzien om bezoekers -of beter gezegd toeristen- te ontvangen. Een beetje een jammere zaak, maar we kunnen er niet véél aan veranderen.

Gisteren zijn we tot aan de gebouwen van Microsoft geweest, alsook die van Facebook. Op de weg naar zijn we een computer history museum tegengekomen die we ook nog eens wilden bezoeken. Hier zijn we echter niet binnen geraakt wegens een privé evenement.

Vandaag stond op de planning om eens te gaan kijken tot bij Intel, Apple, NetApp & Google. Intel is mijn persoonlijke favoriet doordat deze een gratis museum hebben die een overzicht geeft over de geschiedenis van het bedrijf, alsook het huidige- en oude productengamma. Alles was op een zeer educatieve manier ingedeeld met touchscreens en je kon er gemakkelijk een halve dag spenderen. Simpelweg een leuke stop!

USA-25-4

USA-25-5

Nadien gingen we tot aan de gebouwen van Google. Het leuke aan Google en Google Maps is dat zelf de campussen volledig opgenomen zijn. We stelden onze Google Maps GPS in naar “Google Building 6, Mountain View” en we werden tot aan de voordeur afgezet! Hoe impressionant is dit niet? Nadien bleek dat zelf de gebouwen geinventariseerd en opgenomen zijn in de Maps applicatie. Dit zou een standaard moeten worden voor alle openbare gebouwen (ik denk bijvoorbeeld aan grote shoppingcenters enzoverder.). Jammer genoeg mochten we de gebouwen zelf ook niet betreden. Corporate Policy..

USA-25-1

USA-25-2

USA-25-3

Daaropvolgend bezochten we de Apple Campus met de daarbijhorende Company Apple Store waar je naast de Apple producten, ook een heleboel gadgets kon vinden. Na ons bezoek aan NetApp reden we verder in de richting van Tesla Motors. Een vrij nieuw bedrijf dat zich toespitst op het creëren van energiezuinige en ecologisch verantwoordde wagens. Wij stonden er niet van te springen, maar om eerlijk te zijn oogt de wagen heel knap en is hij heel ruim. Er zit toch een toekomst in! We zijn ontvangen in de ruimte waar de auto’s werden afgeleverd en kregen een goed woordje uitleg. Mijn buikgevoel zegt dat we daar in weze niet mochten zijn, maar de inspanningen van het personeel zijn ten volle geapprecieerd. Ook hier geen guided toer tenzij dat je een Model S koopt die al gauw 70.000 euro kost.

USA-25-6 USA-25-7

Eenmaal aangekomen gebruikten we opnieuw de applicatie YELP om een hotelletje te vinden dat betaalbaar en kwalitatief is. Op deze manier kwamen we op de website van Mariposa Inn & Suites. Doordat we in de late namiddag aankwamen konden we opnieuw één van de laatste kamers op de kop tikken! Een hotelkamer met een beneden- en boven verdieping waar een viertal mensen kunnen slapen, inclusief ontbijt voor minder dan 120USD. Je valt er wel even van achterover!

Eenmaal de wagen uitgeladen en de kamer verkend gingen we te voet tot aan de haven op zoek naar het bedrijf die walvistochten organiseerden. Bij aankomst hadden we geluk.. er was namelijk nog een avondtocht die om 17:30 vertrok die ongeveer een 2 tot 3 uur in beslag nam. We besloten om ons nog gauw in te schrijven, maar daarvoor dienden we gauw even terug te lopen tot aan het hotel om een sweater en een pet te halen. Ze hadden ons namelijk gewaarschuwd dat het bijzonder koud kon worden op het water deze avond.

De tocht naar de eerste walvissen nam ongeveer 45 minuten in beslag. In die zone hebben we ongeveer een klein uurtje vertoefd waarbij we verschillende walvissen en zeeleeuwen gezien hebben. De begeleiders hadden niet gelogen! Het was fenomenaal prachtig. Eenmaal aangekomen gingen we naar een restaurantje dat ons op het schip werd aangeraden. Hier in de “Marina” (of haven) was je verplicht om een stukje vis te eten. Uiteindelijk kozen we allemaal voor een pasta gerecht op basis van vis.

Doordat we de walvistocht vandaag konden doen, hadden we ons voor morgen wat extra tijd gekocht. De verplaatsing naar San Diego zou al snel 9 uur in beslag nemen!